Air France-KLM steekt geen kapitaal in Alitalia. Dat meldde de Franse krant Le Figaro dinsdag, zonder aan te geven waar het de informatie vandaan haalde. Air France wilde geen commentaar geven op de berichtgeving.

Aandeelhouders van het noodlijdende Italiaanse luchtvaartbedrijf hebben tot donderdag middernacht om te beslissen of ze meedoen aan de kapitaalsverhoging van 300 miljoen euro. Als Air France-KLM niet meedoet, verwatert het huidige belang van 25 procent automatisch tot 11 procent.

De Italiaanse transportminister Maurizio Lupi zei dinsdag nog altijd te hopen op een investering van Air France-KLM. Hij wees daarbij op de jarenlange samenwerking tussen de luchtvaartbedrijven. Maar als de Frans-Nederlandse partner de beurs gesloten houdt, zal een nieuwe geldschieter worden gezocht zei de bewindsman. Daarbij wees hij in de richting van Zuidoost-Azië.

Strategische partner

Lupi schermde al eerder met de mogelijkheid om een andere strategische partner te zoeken voor Alitalia als Air France-KLM geen nieuw kapitaal wil investeren. Daarbij circuleerden de namen van Aeroflot uit Rusland en Etihad uit de Verenigde Arabische Emiraten.

Air France-KLM heeft sinds 2009 in totaal ruim 350 miljoen euro geïnvesteerd in zijn Italiaanse branchegenoot. Via het destijds net fors gesaneerde Alitalia hoopte de Frans-Nederlandse luchtvaartgroep voet aan de grond te krijgen op de in potentie zeer lucratieve Italiaanse luchtvaartmarkt.

Rook

Van die investeringssom is het overgrote deel in rook opgegaan. De totale ondernemingswaarde van Alitalia, inclusief schuld, is onlangs vastgesteld op 50 miljoen euro. Air France-KLM heeft de waarde van zijn belang inmiddels tot nul afgewaardeerd, maar acht de samenwerking met Alitalia nog steeds van grote strategische waarde.

Onlangs zei KLM-topman Camiel Eurlings tegen het ANP dat de kans dat Air France-KLM meer geld steekt in Alitalia ,,niet erg groot' is'. ,,En dan druk ik me nog heel voorzichtig uit'', voegde hij eraan toe.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl